Promotie – voor veel schrijvers is het een grotere uitdaging dan het schrijven van hun manuscript. Veel schrijvers beginnen met wat standaard stappen. Denk bijvoorbeeld aan veel delen op social media of hierop adverteren. Zo begon Vincent J. Dancet ook. Maar toen dat te weinig opleverde, ging hij buiten de standaard stappen denken. Hij begon zijn eigen YouTube kanaal. In dit blog vertelt Vincent waarom en geeft hij je ook drie tips.
Over Vincent J. Dancet
In de winter van 2017 begint Vincent met het schrijven van zijn boek, iets waar hij al veel langer over nadacht. Hij verdiept zich in schrijftechnieken en in 2020 verschijnt zijn science-fiction verhaal, Het geheim van de kristallen maanbasis. En daarmee begint voor Vincent het verkoopavontuur. Hij verdiept zich in marketing, door verschillende marketingboeken te lezen en door zelf zaken uit te gaan proberen.
Vincent, wat heb jij als eerste gedaan om je boek onder de aandacht te brengen?
Ik begon met een Facebook-advertentie en ik had eigenlijk verwacht dat ik daarmee wel genoeg boeken zou kunnen verkopen om uit de kosten te komen. Maar de kosten van de advertenties waren ontzettend hoog en het aantal verkopen was echt minimaal. Ik ben gaan kijken of ik de advertentie verder kon verbeteren, zodat deze in ieder geval echt bij mijn doelgroep terecht zou komen. Ook heb ik nagedacht over de perfecte verkooppagina. Maar zelfs daar kun je ook maar zoveel mee bereiken. Zelfs al ben je de beste copywriter van de wereld! Toen ben ik gaan nadenken over een organische route in plaats van een betaalde route. Hier had ik intussen ook al veel over gelezen, dus ik wist wel wat de opties waren.
Organisch betekent in marketingtermen dat iets gratis is verkregen, in tegenstelling tot het bereiken van klanten of bezoekers door ervoor te betalen, bijvoorbeeld via advertenties.
Welke opties waren dat voor jou?
Als eerste een nieuwsbrief. Je hebt controle hierover – je adressenlijst verdwijnt niet zo maar. Je kunt mensen blijven benaderen, bijvoorbeeld als je tweede boek uitkomt. Maar tegelijkertijd ga je ook een band opbouwen met je lezers. Ze leren je kennen. Maar een belangrijk punt hierbij is wel: hoe kom je aan de adressen voor een nieuwsbrief? Daarvoor ben ik op social media actief gebleven. Allereerst Facebook, maar daar merk je dat het algoritme je tegenwerkt. Makkelijk groeien op Facebook, zonder te adverteren, dat lukte in 2020 al bijna niet meer en is nu nog lastiger. Dan bleven Instagram en YouTube voor mij over. Nu ben ik niet zo van de foto’s, daarom besloot ik om me te gaan richten op YouTube.
Dat is voor veel mensen toch een stap, YouTube, filmopnames. Voor jou voelde dat anders?
Ja zeker. Ik ben zelf ook al lang actief op internet. Ik ben ook al lang een actief gebruiker van YouTube. Sommige makers volg ik al tien jaar, misschien wel langer. Ik heb echt een band met die makers. En dat is wat volgens mij essentieel is. Want waarom kochten mensen mijn boek niet op Facebook? Ik ben voor hen een volstrekt onbekende, die hen een boek wil verkopen, dat is lastig. Heb je een band met iemand, dan is dat makkelijker. Dat gaat op YouTube makkelijker.
En hoe ben je dan op het interviewen van auteurs gekomen?
Wel met een omweg hoor. Ik dacht eerst aan boekreviews, maar dat kost veel tijd. Je moet het boek lezen, bespreken, de video monteren. En: wie wil dat bekijken? Ik zou het zelf niet kijken, dus waarom zou ik er dan op inzetten? Daarom begon ik met analyses van films en series, naar voorbeeld van mensen die verhalen heel diep analyseren. Maar al snel kwam ik op het punt dat het te intensief werd. Ik kon het niet meer uit mijn hoofd en moest scripts gaan schrijven, waardoor het opnemen niet meer zo vlot ging. YouTubers vinden het belangrijk dat een video professioneel is, dus je kunt niet een video met een heleboel versprekingen op YouTube zetten. Alles editen kost veel tijd en eerlijk gezegd: steeds je eigen stem horen is ook niet fijn. Dus ik zocht een vorm die niet teveel bewerking vroeg en wel professioneel overkomt.
Zoek een vorm die niet teveel bewerking vraagt en die professioneel overkomt.
Vincent Dancet
En dus ging je in gesprek met auteurs?
Ja klopt. Ik had mijn boek uitgewisseld met Mel Hartman, we zouden een recensie voor elkaar schrijven. Want een boek zonder reviews verkopen is eigenlijk niet te doen. Zo kwam ik ook in contact met KT Sterling. We hadden een leuk gesprek en ik vroeg haar of ze niet eens een interview met mij wilde opnemen. Dat werd een leuk gesprek en het begin van mijn serie.
Hoe belangrijk is het dat mensen je video’s lang blijven kijken?
Watchtime is belangrijk voor YouTube. Net als bij alle social media kanalen wil YouTube graag dat mensen op hun platform blijven. Hoe langer mensen naar je video’s kijken, hoe beter het is. Dan worden de video’s ook aangeraden aan anderen en zo groeit je kanaal. Vergelijk het met de likes die je op Instagram kijkt. Mensen hoeven bij YouTube je video niet per se te liken, al helpt dat ook wel. Ze moeten vooral zo lang mogelijk naar je video kijken.
Krijg je ook meer volgers, meer mensen die je boek kopen?
Nee eigenlijk gebeurt dat nog weinig. Maar dit had ik ook niet verwacht. Het kost tijd om een band op te bouwen en dus om mensen nieuwsgierig te maken naar je boek. En mensen zijn heel snel afgeleid. Je klinkt een video snel weg, dus daarmee duurt het nog langer voor je een band opbouwt. Maar kennen ze je eenmaal, dan blijven ze je trouw. Het is dus echt een strategie van de lange adem. Ik zie het inmiddels ook als netwerken, als het opbouwen van een platform. Misschien komt er wel een sponsor of een advertentie.
Zie je het ook nog als podium voor een volgend boek?
Nee niet meteen nu. Met schrijven ben ik nu vooral bezig met mijn nieuwsbrief. Misschien dat wat ik daarvoor schrijf ooit nog als non-fictie boek uitgeef. Je kunt niet de hele tijd je eigen producten verkopen. Je moet je inleven in je lezer, in je klant. Dat doe ik ook met mijn nieuwsbrief. Ik wil niet de standaard reclamenieuwsbrief sturen. Die gooi ik zelf ook weg. Ik deel informatie waar mijn lezers mee verder kunnen. Die informatie zou ik ook op social media kunnen delen, maar dan heb ik zelf niet in de hand of het de lezer ook bereikt. Want op social media is het toch het algoritme dat bepaalt of iemand mijn berichten wel ziet. Mijn onderwerpen veranderen door de jaren heen ook – wat ik leer, deel ik ook met mijn abonnees.
En YouTube dan, dat heb je toch ook niet zelf in de hand?
Klopt, ook dat is gevaarlijk. Daarom geloof ik in het combineren: YouTube en mijn nieuwsbrief. Met de nieuwsbrief kom ik direct in de mailbox terecht van mijn volgers. Zo stuur je mensen even een reminder stuurt. Ook al zijn ze fan van je, dan nog kunnen ze dat even vergeten. Door even die reminder te krijgen denken ze weer aan mij.
Stel dat iemand nu denkt ‘ik wil ook YouTube gaan gebruiken om een band op te bouwen met mijn lezers’, welke tips heb je dan?
De belangrijkste drie zijn denk ik deze:
- Leer werken met een beeldbewerkingsprogramma. Je maakt een thumbnail voor je video – die moet aantrekkelijk genoeg zijn voor mensen om op te klikken. Ik gebruik hiervoor Photoshop. Als mensen niet klikken omdat ze jouw thumbnail niet professioneel genoeg vinden, dan heb je al verloren.
- Leer werken met videobewerkingssoftware, zodat je jouw video’s kunt bewerken. Al is het maar het knippen van een hapering. Maar bijvoorbeeld ook het visueel maken van je video door foto’s of tekst toe te voegen.
- Verdiep je in goede titels voor je video’s. Een goede titel maakt het verschil, dus zorg dat je weet wat een goede titel is. Goede inhoud is natuurlijk heel belangrijk, maar als niemand jouw video kijkt omdat de titel niet aanspreekt, bereik je niets.
Laat jij oude content staan?
Eerst wel, nu niet meer – ik denk dat het zorgt voor problemen met het algoritme. Mijn oude video’s zijn echt andere onderwerpen, hoe weet YouTube dan wie je doelpubliek is? Dit geldt eigenlijk voor alle social media.
Nog twee tips van Vincent van YouTubers om te volgen:
Kevin – Basic Filmmaker
Video Creators
Vincent Dancet aan het werk
Zelf mocht ik, Astrid, ook meemaken hoe Vincent te werk gaat. Hij interviewde mij over Verdwaald in Tirol voor zijn YouTube-kanaal. Hieronder vind je dat interview, in twee delen.