Maak jezelf zichtbaar en bereik je lezers

Maak jezelf zichtbaar en bereik je lezers

Je hebt je verhaal helemaal uitgedacht, bent met het schrijfproces begonnen en misschien staan de eerste delen zelfs al in de steigers. Maar wat als jouw boek, bundel of verhaal straks af is? Wie gaat het dan lezen? Of je nou je eerste stappen zet of al je tweede, derde of vierde boek uitbrengt. Het is belangrijk om zichtbaar te zijn en blijven voor je (potentiële) lezers. Neem mensen mee in je proces, ga de verbinding aan en zorg dat je lezers betrokken raken bij wat jij met de wereld te delen hebt.

Zichtbaar als schrijver

Weet je niet waar te beginnen, hoe je zichtbaar moet worden en blijven? Dan neem ik in dit blog graag een aantal opties met je door. Bepaal vervolgens welke kanalen het beste bij jou, je werkwijze en je doelgroep passen en ga zo snel mogelijk aan de slag om jezelf zichtbaar te maken. Belangrijk om daarbij in gedachten te houden: het hoeft niet perfect. Begin gewoon! Al doende leert men en zo ontdek je gaandeweg wat wel en niet werkt voor jou en je doelgroep.

Wees vindbaar via je eigen website

Een mooie basis om mee te starten is je eigen website. Creëer een visitekaartje waarop mensen meer informatie kunnen vinden over jou, je achtergrond en je schrijfwerk. Op die manier ben je altijd vindbaar wanneer iemand ergens over je hoort en meer wil weten. Wil je de interesse en betrokkenheid van jouw doelgroep verhogen? Maak je website dan niet te zakelijk, maar deel ook je persoonlijke proces. Denk daarbij aan een blog waarop je bijvoorbeeld de ontwikkelingen van je schrijfwerk, uitdagingen, dilemma’s en eerste delen van je verhalen kunt delen. Hoe persoonlijker, hoe interessanter voor de lezer.

Waar social media, nieuwsbrieven en andere kanalen die zo aan bod komen meer geschikt zijn voor korte berichten en vluchtige interacties is je website dé plek om jouw complete verhaal te delen. Stel je lezers vragen, laat hen je (andere) schrijfsels lezen om een feeling te krijgen met je werk of vertel hoe je boek, bundel of verhaal tot stand is gekomen. Wil je daarnaast andere schrijvers inspireren en mensen motiveren om ook te (leren) schrijven? Dan is een blog ook een mooie plek om te laten zien hoe jij dat aanpakt en hoe ook zij dit kunnen doen.

Ga het gesprek aan via social media

Naast je website voor het complete verhaal zijn social media-kanalen als Facebook, Instagram en LinkedIn de ideale plek om de interactie aan te gaan met je publiek. Je hebt misschien niet altijd tijd (en zin) om complete blogs te schrijven, maar korte social posts schrijf je eenvoudig tussendoor of onderweg. Ideaal om je dagelijkse ontwikkelingen en ervaringen te delen. Dat kan dus echt van alles zijn. Over de plekken waar je schrijft, de hulp die je erbij krijgt, de manieren waarop je inspiratie opdoet, de vragen die jij je lezers wilt stellen… Noem maar op.

Zoals gezegd is social media naast het delen van je dagelijkse verhalen ook dé plek om de interactie aan te gaan. Laat bijvoorbeeld voorbeelden zien, stel vragen, geef de ruimte om reacties te geven op wat je al hebt geschreven en laat lezers meepraten over de titel of het design van een cover. Hoe sterker betrokken je doelgroep zich voelt, hoe groter de kans dat ze het eindresultaat ook willen lezen. Daarbij hoeft de betrokkenheid zich overigens niet te beperken tot jouw werk als auteur. Social media (en andere kanalen) bieden je ook de kans om jezelf als persoon te laten zien en vanuit daar de verbinding aan te gaan. Als lezers je persoonlijk leren ‘kennen’ vergroot ook dat de kans op de uiteindelijke interesse in en aankoop van je boek of bundel. Mensen kopen van mensen – zorg dus dat je letterlijk zichtbaar bent door ook je gezicht te laten zien. Al is het maar zo af en toe.

Wees zichtbaar op andere platformen

Vind je het hebben en beheren van eigen kanalen maar veel werk en daardoor een (te grote) uitdaging? Overweeg het dan uit te besteden. Of verdiep je in de optie om zichtbaar te zijn op bestaande platformen. Denk daarbij aan blogs, websites en social media-kanalen van anderen. Veel platformen delen tips en boekrecensies van en interviews met andere auteurs. Op die manier kun je jezelf zichtbaar maken zonder een heel platform zelf op te zetten of te beheren.

Schrijf bijvoorbeeld eens een blog over je werkwijze, dilemma’s of ontwikkelingen voor een schrijversplatform. Beoordeel boeken van anderen en hint daarbij naar je eigen schrijfwerk. Wees beschikbaar voor interviews over je schrijfproces, het leven als auteur of je nieuwe boek. Of reageer op oproepjes voor rubrieken waarin jij jezelf kunt laten zien en je schrijfwerk kunt benoemen. Zo ben je zichtbaar in de doelgroep van andere platformen vanuit waar jij weer potentiële volgers en/of lezers kunt aantrekken. Zorg er dan dus wel altijd voor dat je kanalen benoemt of in ieder geval hebt waarop mensen jou kunnen vinden en kunnen gaan volgen, zodat je hen vanuit deze zichtbaarheid meeneemt in jouw vervolgverhaal.

Bereik geïnteresseerden via nieuwsbrieven

Er wordt tegenwoordig vaak gedacht dat nieuwsbrieven niet meer van deze tijd zijn, maar niets is minder waar. Een nieuwsbrief is namelijk het meest directe kanaal dat je maar kunt bedenken om jouw lezers te bereiken. Om deze te ontvangen hebben zij zich namelijk bewust ingeschreven en dat geeft aan dat de interesse hoog is. Daarnaast concurreer je met je nieuwsbrief niet tegen tientallen anderen in bijvoorbeeld een timeline op social media of een zoekmachine vol duizenden blogs van andere auteurs. Voor je nieuwsbrief schrijft iemand zich doelbewust in en dat maakt dat de aandacht veel hoger ligt dan bij elk ander kanaal dat je maar kunt bedenken.

Mensen zo ver krijgen dat zij zich inschrijven voor je nieuwsbrief is lang niet zo eenvoudig als het verzamelen van volgers op social media of het zichtbaar maken van je blog, maar áls je abonnees eenmaal bereikt hebt dan zijn zij misschien wel je meest waardevolle volgers. Ga daar dan ook bewust mee om. Mails worden al gauw als ‘spam’ gezien als je niet iets waardevols deelt en uitschrijven is een kwestie van één druk op de knop dus zorg dat elke nieuwsbrief voldoende waarde bevat. Wees je bewust van wát je wilt delen via je nieuwsbrieven. Dat geldt overigens ook voor al je andere kanalen. Een duidelijke strategie per kanaal is daarom onmisbaar.

Denk niet alleen aan online kanalen

De wereld lijkt tegenwoordig meer en meer online te zijn, maar onderschat ook zeker de mogelijkheden van offline kanalen niet. Tijdschriften, kranten, huis-aan-huisbladen zijn bijvoorbeeld allemaal manieren om zichtbaar te zijn en nieuwe lezers te bereiken. Je zichtbaarheid via dit soort kanalen heb je natuurlijk niet zelf in de hand, omdat het niet je eigen kanalen zijn, maar vaak is het eenvoudiger dan je denkt. Reageer bijvoorbeeld op oproepjes voor rubrieken, bied jezelf aan voor interviews, stuur persberichten over je nieuwste boek of bundel of vraag eens rond in je eigen netwerk.

Hoe groter het offline kanaal, hoe groter de uitdaging om erin te verschijnen, maar als het je lukt vergroot het ook in één klap je bereik met een heleboel mensen. Daarbij is het wel belangrijk om opnieuw mensen te kunnen verwijzen naar je andere kanalen, zodat ze jou kunnen blijven volgen. Zorg dus dat je online kanalen klaar hebt staan voordat je offline verschijnt. Zo ben je niet alleen eenmalig zichtbaar, maar kun je potentiële lezers meenemen en op de hoogte blijven houden van jouw proces.

Zet je eerste stappen om zichtbaar te zijn

Via dit blog ken je nu de mogelijkheden om jouw zichtbaarheid te vergroten, maar nu is het tijd om stappen te gaan zetten. Begin door jouw voorkeurskanalen te bepalen. Misschien wil je ze allemaal inzetten of misschien voel je een duidelijke voorkeur voor enkelen ervan. Het belangrijkste is dat het zeker in het begin voor jou goed voelt, zodat het makkelijker wordt om ermee aan de slag te gaan. Heb je hulp nodig, overweeg dan iemand in te schakelen om je te helpen. Bepaal voor jezelf de juiste mix van verschillende kanalen, breng in kaart wat je via welk kanaal wilt en kunt delen (de strategie die ik eerder al benoemde) en begin met delen. Succes!

Meer weten? Lees ook de tips van David Vanhee over microcopy voor nieuwsbrieven.