Interview met Cécile Ickenroth, auteur van Date Met Een Derde

Interview met Cécile Ickenroth, auteur van Date Met Een Derde

In 2020 verscheen de debuutroman van Cécile, Date Met Een Derde. Een boek dat nu ook op de longlist staat van The Indie Awards. Waar haalde Cécile de inspiratie voor haar boek vandaan en hoe bevalt het zelf uitgeven haar?

Date Met Een Derde auteur Cécile Ickenroth

Waar gaat jouw boek Date Met Een Derde over?

Date Met Een Derde gaat over de prille relatie tussen de violiste Daniëlle Voswinkel die een sterke kinderwens heeft, en de wat oudere, enigszins zonderlinge uitvinder Ruben Zadelhof. Al snel gaan ze samenwonen op het familielandgoed van Ruben in Belgisch Limburg. De wens is om samen een gezin te stichten, maar er blijken nogal wat zaken te spelen die dat in de weg staan. Ruben kent een aantal problemen in zijn geestelijke gezondheid. Hij kampt met een schuldgevoel over de veel te vroege dood van zijn vrouw. Hij ziet Daniëlle als de plaatsvervangster van zijn vroegere vrouw en vergelijkt beide vrouwen steeds met elkaar. Dit leidt tot een catastrofale situatie aan het einde van het boek waarin Daniëlle inziet dat ze nooit gelukkig kan worden met Ruben. Zal ze de moed en de kans hebben om te vertrekken?

Wat heeft je geïnspireerd om dit boek te schrijven?

Het is een verhaal afkomstig uit mijn persoonlijke omgeving dat er als het ware om vroeg om in boekvorm verteld te worden. Ik volgde in 2016 een cursus ‘Op weg naar een roman.’ Daar leerde ik welke elementen een verhaal voor een roman moet bevatten en besefte dat ik een heel goed verhaal met me meedroeg. Toen was het niet zo’n grote stap meer om het verhaal te gaan opschrijven. Nou ja, een roman schrijven is sowieso een heftige klus, maar als het verhaal zich redelijk moeiteloos voor je ogen ontvouwt is het vooral een kwestie van ‘hoe ga ik het mooi en spannend opschrijven?’

Toen het verhaal klaar was en mijn eindredacteur het had gelezen rees de vraag “Is dit een roman, of eerder een thriller?” Een vraag die kwam door de aangrijpende situaties in het verhaal en door de manier waarop het wordt verteld. Ik heb daar over nagedacht en kwam tot de conclusie dat het meer een roman is dan een thriller. Zo is het ook altijd bedoeld geweest.

Had je voor je begon met het schrijven van Date Met Een Derde al ervaring met schrijven?

Jazeker. Ik heb jarenlang stukken geschreven – recensies van concerten, columns en interviews – voor het magazine PianoWereld. En ik vond dat waanzinnig leuk om te doen. Ik herinner me de reactie van één van de hoofdredacteuren op een kort verhaaltje dat ik schreef over momenten in mijn leven waarop ik de legendarische pianiste Martha Argerich achter de schermen mocht ontmoeten. De bewuste redacteur was ondersteboven van het gevoel en de beelden die dat stukje bij hem hadden opgeroepen. Toen hij me dat vertelde werd ik zo blij: mijn verhaal had een lezer bijzonder geraakt, en dat was een geweldig gevoel. Een gevoel dat ik ook mocht ervaren bij reacties van mij totaal onbekende personen op mijn boek Date Met Een Derde.

Je boek is nu genomineerd voor The Indie Awards. Wat is volgens jou het belang van een award voor zelf uitgegeven boeken?

Ik zie het als een erkenning voor het harde werk dat iedere selfpublisher moet doen. Zelf had ik geen idee wat er allemaal zou komen kijken bij het zelf uitgeven van een boek, met name wat betreft de promotie-onderdelen. De leuke kant van zelf uitgeven is dat je alles zelf mag kiezen: de tekstopmaak, bladspiegel, achterflaptekst. Over werkelijk alle details moet je zelf nadenken. Ik moet er nog eens goed over nadenken en met vele collega schrijvers over praten of en hoe ik dit voor een tweede boek weer zou kunnen. Maar dat zal met de tijd wel duidelijk worden.

Heb je tijdens het schrijven hulp gehad of advies gevraagd?

De basisopzet van mijn boek heb ik met hulp van schrijfcoach Inge van der Krabben gemaakt. Met haar hulp was er een plan en een serie van basisscènes die een goede structuur zouden geven. Dat plan ben ik toen gaan uitwerken tot een eerste versie. Mijn eerste versie legde ik voor aan redacteur Marjon Guljé. Zij keek er grondig naar en voorzag de tekst van adviezen en punten om over na te denken. Dat was een erg leerzaam proces. Het werd me duidelijk dat ík degene was die moest bepalen hoe het verhaal zou lopen. Dat kon zij niet voor me doen, maar ze stelde me de juiste vragen zodat ik zelf de antwoorden zou vinden. Toen er een tweede versie was heeft Marjon deze nogmaals voorzien van opmerkingen en heb ik de derde versie gemaakt. De redactiefase in totaal was intensief en duurde bij elkaar zo’n zeven maanden. Daarna heeft eindredacteur Sanne Visch er met haar scherpe oog naar gekeken en behalve correctie kwam zij nog met een paar inhoudelijke punten.

Je hebt jouw boek zelf uitgegeven, wist je vanaf het begin dat dit voor jou de weg zou zijn?

Ik ben geabonneerd op Schrijven Magazine en las verhalen van schrijvers en over de mogelijkheden die er zijn om je boek uit te (laten) geven. Omdat ik zeker wilde weten dat het boek binnen niet al te lange tijd het licht zou zien ben ik meteen voor selfpublishing gegaan. Ook vanwege het voordeel dat je zelf alles kunt bepalen. Ik wist ook meteen dat ik met BoekenGilde wilde samenwerken: zij werken heel integer en bieden een supergoede begeleiding aan de auteur.

Het zelf uitgeven van mijn boek heeft veel geld gekost, maar ik ben dan ook heel gelukkig met het hele proces en met het resultaat.

Als je alles van tevoren had geweten, zijn er dan dingen die je graag eerder had geweten?

O ja. Veel dingen. Wat het betekent om je boek via het Centraal Boekhuis te verkopen voor je verdiensten. Maar vooral hoe het auteurswereldje in Nederland in elkaar zit, wie wie is en waar zit. Dat laatste is iets waar ik steeds meer over te weten kom. Dat biedt inzichten en nieuwe mogelijkheden voor de toekomst.

Wat is de beste tip die jij in dit hele schrijf- en uitgeeftraject hebt gehad?

Dat was een tip van Sanne Visch over het promotieproces van je boek: “Doe het op de manier waarop jíj het kunt doen. Blijf dicht bij jezelf.”

Wat is de leukste ervaring die je hebt gehad in dit hele traject?

Het moment waarop ik hoorde dat de Nederlandse Bibliotheken een groot aantal exemplaren van Date Met Een Derde hadden aangeschaft. Ik stond daarna te dansen onder de douche!

Wat zou je iemand willen meegeven die denkt aan het schrijven van een boek?

Neem de tijd om de verschillende mogelijkheden te onderzoeken. Vraag andere auteurs hoe zij het hebben aangepakt. En denk na of je bereid bent om ontzettend veel uren te steken in het hele proces en in het onder de aandacht brengen van je boek.